Skip to content

Relația dintre atei și familia lor

April 15, 2010

Eu sunt atee de vreo cativa ani buni,dar in jurul meu pot sa spun ca mai stiu o singura persoana care nu crede in Gizaz in rest toti sunt indoctrinati pana peste cap si-mi fac capul calendar si pariul lui pascal il aud la 4 din 5 credinciosi de fiecare data cand ma scap sa le mai zic cate ceva.

E nasol, te judeca foarte rapid doar pentru ca nu esti pe aceeasi lungime de unda cu ei, asa ca de multe ori imi gasesc refugiul pe blog-uri, forumuri, unde mai dau de oameni NORMALI.

Ca sa intelegi mai bine cum ma chinui eu cu ei zilnic, iti spun ca ai mei sunt despartiti, taicamio e pocait si ma pune sa zic rugaciuni inainte de fiecare examen si maicamia e atee dar ii e frica si rusine sa recunoasca.

SpunNUincultilor

Dragă SpunNU,

Legat de apărarea ta la Pariul lui Pascal la care ești supusă, nu uita că poți să le răspunzi cu aceeași monedă. Ai articolul meu, dar cel mai simplu e să întrebi ”Dar dacă zeul care există apreciază scepticismul și nu credința oarbă pe care mi-o propuneți. Mergeți toți în iad!” sau ”Dacă zeul suprem e cel al unui trib minor din Papua Noua Guinee și vă urăște cu pasiune că nu l-ați slăvit, în timp ce pe mine care măcar am fost neutră mă acceptă?”

După cum vezi, nu se poate câștiga cu pariul lui Pascal, este o falsă apărare și un argument lipsit de logică.

E bine să îți găsești un loc unde oamenii sa te accepte ca și ateu. Un loc ideal este chiar http://forum.atei.ro , și ai fi uimită câte subiecte sunt dezbătute zilnic acolo. Trăim amândoi în România și îmi dau seama că a sugera să creezi un grup real de prieteni care să fie cu toții atei e nerealist, dar dacă ești în București oamenii de pe forum se întâlnesc o dată la două săptămâni. Dacă nu, chiar și virtual e mai bine decât nimic, nu?

Despre părinții tăi, care presupun că sunt principala problemă, cred că e momentul să pui piciorul în prag. Identitatea religioasă e o parte importantă a personalității tale și dacă ei nu sunt în stare să te accepte e cazul să vă reevaluați relația.

Sunt mai multe lucruri de rezolvat.

A. Tatăl tău știe că ești atee? E important dacă i-ai spus sau nu, altfel s-ar putea să creadă că ești pur și simplu leneșă în a face rugăciuni.

Dacă știe atunci ia-l la o discuție și explică-i că e insultător să fii forțată să faci ceva ce ți se pare degradant.

Ai putea să-i spui ceva de genul:

Tată, înțeleg că pentru tine, credința e foarte importantă. Pentru mine nu este și te rog să îmi respecți părerea. Relația dintre noi trebuie să fie mai presus de dogme și ideologii. Eu te iubesc pentru că ești tatăl meu și ai fost alături de mine toată viața, iar tu pentru că sunt copilul tău, parte din trupul tău și produsul unei iubiri sincere. Diferențele de opinie în orice privință nu ar trebui să ne facă să ne iubim mai puțin ci să ne acceptăm ca și persoane independente, capabile de discuții echilibrate pe orice temă. De asta îți cer să renunți la a-ți impune religia asupra mea, în numele dragostei pe care ne-o purtăm reciproc.

Dacă dorești să te rogi pentru mine așa cum îți cere credința ta, eu îți mulțumesc. A mă forța pe mine să fac asta este însă o dovadă de lipsă de respect față de părerile mele, păreri care sper că acum au devenit foarte clare.

Ai grijă totuși să nu derivați în certuri și ciondăneli. Dacă ți se pare mai eficient poți să refuzi să discuți subiectul imediat dupa afirmația ta (când el probabil se va inflama) și să îl lași să se calmeze. Poți chiar să pleci, spunând că îl lași să se gândească la ce i-ai spus. În mod normal îi va deveni clar că va trebui să aleagă între a-și pierde fiica și a-i accepta ateismul. Cum tații își adoră fiicele ar trebui să fie simplu de aici încolo.

Depinzând de cum îl cunoști tu, poți alege o discuție față în față, telefonică sau electronică. Sfatul meu ar fi să vorbiți sincer și direct, pentru că va fi ușor să vezi reacțiile la ceea ce spui și să ajustezi cuvintele în funcție de asta.

Dacă nu știe, e ceva mai complicat. Asta pentru că dacă depinzi financiar  de el (sau dacă pensia alimentară e un sprijin important) ar fi absurd să îți periclitezi siguranța casei și sprijinului familial, oricât de frustrant ar fi acum. Cum mi-ai spus ca ai 20-21 de ani, poate e momentul să îți găsești propii pași și să devii independentă financiar.

Nu uita că părinții își scot foarte greu din minte primii 10-12 ani de viață în care practic suntem dependenți de ei. Această dependență se rupe la adolescență și devine pregnantă pe măsură ce viața își urmează cursul. Una e să spui că ești atee la 15 ani când o să râdă de tine și o să zică că o să-ți treacă într-o săptămână și alta e să o spui la 20-25 de ani când poate deja ai casa și familia ta. Aici e decizia ta, și dacă crezi că nu e încă momentul să îi spui tatălui tău atunci nu o face. Nu e o decizie pe care să o iei în grabă, gândește-te bine la relația ta cu tatăl tău, la ce reacție ar putea avea și la cum vor evolua sentimentele dintre voi ulterior.

Cât despre momentul în sine, cel mai rezonabil este un moment care să nu fie încărcat de simbolistică religioasă ca să nu pară o metodă de a te eschiva de la mers la biserică de Înviere de exemplu.

Dacă tot ce vrei e să scapi de rugăciuni fără a-l minți, poți să-l rogi să iasă din cameră (presupun că nu stă să asculte cum te rogi) și să folosești cele câteva minute pentru a te liniști și a te concentra, respirând și eliberându-ți mintea de alte gânduri. Poți încerca câteva tehnici de meditație, e plin internetul de ele (ai grijă, totuși, că multe sunt legate de mișcări religioase).

B. Mama ta, e un subiect mai simplu. Dacă poate ție ți-ar recunoaște că e atee, probabil că se teme de părerea vecinilor și prietenilor.  Asta e desigur ridicol, dar nu uita că părinții noștrii au crescut în vremurile în care ”gura lumii” era foarte importantă. Pe de altă parte, dincolo de bravadă și hotărâre nu uita că a te declara ateu nu-ți aduce avantaje, așa cum cred că știi deja. E important să nu te minți pe tine însuți, dar dacă alții preferă să o facă de ce îți bați tu capul?

Cu ea poți încerca câteva cărți de-ale lui Richard Dawkins sau chiar A.C. Grayling, care să-i trezească interesul către această temă de discuție. Poți de asemenea să programezi o vizită la muzeul Antipa și să ajungeți din exponat în exponat la discuții despre religie.

Poate că așa, încet încet, va începe să vadă că știința ne oferă explicații rezonabile pentru lume, și cine știe poate prinde curaj și începe să se deschidă către tine.

Lumea plină de incertitudini a ateismului și scepticismului este mult mai dificilă decât cea cu răspunsuri pregătite de mii de ani ale religiei. Eliberarea de constrângerile sociale ale ”poporului creștin-ortodox” este și ea problematică.

Nu putem decât să sperăm că împreună vom face lumea mai bună prin exemplu personal și că cei la care ținem ne vor urma.

9 Comments
  1. SpunNUincultilor permalink

    haha,taicamio stie…adica banuieste.Am mai inceput eu discutii mai demult cu el si i-am explicat o gramada de chestii DOVEDITE si tot spune ca-s facaturi,pana si fosilele nu-s asa de vechi cum spun oamenii de stiinta…dupa el!!Nu se enerveaza, ii chiar place sa discute cu mine chiar daca vede ca eu sunt de alta parere, ii convine ca-mi pun intrebari si nu stau ca o incuiata.Dar tot nu deschide ochii sa vada ca nu vorbesc prostii, imi da citate din biblie si-mi povesteste tot felul de intamplari, tot din biblie,toate astea pe un ton foarte calm. Sau cea mai tare chestie, mi-a spus odata ca daca nu cred in dumnezeu sa-i spun sa mi se arate si el o sa mi se arate🙂

    • Spune-i ca abia astepti dar numai daca poti sa-l filmezi cu telefonul ca sa-l pui pe net. Dovezile serioase trebuie revizuite serios, dar evident nu va putea vreodata sa o faca.

    • Aaaa, deci taica-tu citeste biblia? Parfum! Fa o culegere cu cele mai misogine citate de acolo, ai grija sa nu uiti Deuteronomul 25:11-12, si violul in masa asupra femeilor madianite si arde-l la punctu sensibil. Dar cea mai si cea mai infama, infecta si imorala doctrina care a existat vreodata pe pamantul asta este doctrina pacatului originar.
      Pe oricare parte ai intoarce-o tot da cu rest la credinciosi. Intreaba-l cum a reusit Dumnezeu sa faca boacana aia, si de ce Eva a fost mai vinovata decat Adam (deoarece, sa nu uitam, durerile facerii, de la Dumnezeu sunt pedeapsa)
      Mai intreaba-l care anume pasaj din biblie nu a putut sa fie scris de catre niste barbari in epoca bronzului, si de unde stie el ca de fapt testul pe care trebuie sa-l treci ca sa ajungi in rai nu consta in a dovedi ca nu esti un naiv care crede orice tampenie din orice carte.
      Atacul este intotdeauna cea mai buna aparare. Parerea mea.

  2. Lucisfera permalink

    Si eu sunt cam in acceasi situatie ca SpunNUincultilor.

    • Atunci sper ca sugestiile sunt rezonabile si de ajutor. uneori conflictul e inevitabil dar pe cat posibil discutiile trebuie purtate de la egal la egal si doar cu argumente nu cu sentimente.

  3. RogueFilthyPunk permalink

    legat de adam si eva
    mnezo l-a facut pe adam, i-a zis sa nu manance din pom si apoi a facut-o pe eva. lui i-a fost data porunca direct.
    apoi, daca nu cunosteau binele si raul cum puteau alege ce e bine?
    si de ce A MINTIT dumnezeu ca vor muri imediat?
    daca iei biblia la puricat fiecare pagina e plina de perle.
    ii bat pe credinciosi cu propriile arme oricand.

  4. Tristă situație, într-adevăr… Oricum, jos pălăria pentru SpunNUincultilor, daca a reusit să-și elibereze mintea într-un asemenea mediu.
    La noi, ca peste tot pe planeta asta albastă, există aceași problemă, cu care și Dawkins își începe The God Delusion. Oamenii pur și simplu nu știu că se poate, că ai voie să te dezici de asemenea idei. Să nu mai vorbim de cei care habar nu au că ei nu mai cred de mult. De foarte mare ajutor ar fi, dacă tot mai mulți ar ieși din dulap.

  5. nik permalink

    esti o hahalera de homalau

Trackbacks & Pingbacks

  1. Relația dintre atei și familia lor | AteiAgnostici.Ro

Leave a Reply

